Tanah runtuh hempap 4 rumah di Sungai Penchala

20/12/2021 (11.10 pagi)

PETALING JAYA: Empat buah rumah di Kampung Sungai Penchala, di sini, dilapor tertimbus dalam kejadian tanah runtuh awal pagi tadi.

Kejadian di Jalan Palimbayan Indah itu turut menyebabkan seorang warga emas tertimbus hingga ke paras pinggang.

Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia dalam satu kenyataan pada Isnin mengesahkan kejadian dan mangsa dilapor berjaya diselamatkan.

"Pusat Gerakan Operasi Kuala Lumpur yang menerima panggilan kecemasan MERS999 pada jam 1.22 pagi telah menghantar jentera ke tempat kejadian."

Menurut Komander Operasi Kanan PgKB I Khairul Azuwan Bin Ibrahim, setibanya jentera di lokasi kejadian, didapati berlaku kejadian tanah runtuh menghempap empat buah rumah kediaman.

"Seorang mangsa didapati tertimbus sehingga paras pinggang. Pasukan BOMBA berjaya mengeluarkan mangsa dengan selamat.

"Mangsa seorang wanita berumur lingkungan 70an mengalami kecederaan di bahagian kaki dan telah dihantar ke PPUM (Pusat Perubatan Universiti Malaya) menggunakan EMRS BBP Taman Tun Dr Ismail," tulis kenyataan itu lagi.

Operasi turut disertai anggota daripada Angkatan Pertahanan Awam (APM), Polis Diraja Malaysia (PDRM), dan PPUM.

Lokasi kejadian telah ditutup atas faktor keselamatan.

19/12//2021 (10:52 malam)


KUALA LUMPUR: Beberapa jalan terjejas di ibu negara sejak semalam akibat banjir masih ditutup, selain 21 insiden tanah runtuh dilaporkan hari ini. DBKL dalam kenyataan hari ini memaklumkan jalan yang masih ditutup ialah Jalan Rahmat berhampiran Pusat Dagangan Dunia Kuala Lumpur (WTC), jalan di Kampung Seri Delima, Jinjang Selatan dan Lorong Jambu Laut, Kampung Batu Delima. 

Menurut kenyataan itu, kebanyakan jalan lain yang terjejas semalam telah dibuka kepada umum antaranya Jalan Melaka, Jalan Raja Chulan dan semua jalan berdekatan Leisure Mall Cheras. 

DBKL dalam pada itu, mengenal pasti 21 lokasi tanah runtuh antaranya Jalan Kelantan di Bukit Persekutuan, Jalan Bukit Ledang di Damansara, Jalan Pantai Permai di Pantai Hillpark, Lorong Burhanuddin Helmi 4 di Taman Tun Dr Ismail dan Jalan Segambut di Segambut Tengah. 

"Pihak IKRAM (Institut Kerja Raya Malaysia) telah dilantik oleh DBKL untuk membuat kajian bagi mengenal pasti tindakan penyelesaian yang sesuai untuk dilaksanakan," menurut kenyataan itu. 

DBKL juga mengenal pasti 37 lokasi pokok tumbang dan dahan serkah menerusi siasatan di tapak dan aduan awam antaranya di Jalan Bukit Damansara 195, Jalan Pantai Permai dan Muzium Di Raja Bukit Petaling (Pintu 2). 

DBKL berkata seramai 1,275 anggota pelbagai agensi termasuk Jabatan Pengairan dan Saliran Wilayah Persekutuan, Jabatan Kesihatan Wilayah Persekutuan, Angkatan Pertahanan Awam Malaysia, Jabatan Bomba dan Penyelamat ditugaskan menjalankan operasi membantu dan menyelamat serta menjalankan kerja pembersihan. 

Menurut DBKL, kerja pembersihan dilakukan dengan bantuan Alam Flora di lokasi banjir yang telah surut banjir bagi memastikan bandar raya Kuala Lumpur berada dalam keadaan bersih dan selesa untuk dikunjungi. 

"Warga kota dinasihatkan supaya kekal di rumah jika tiada urusan penting di luar," menurut kenyataan itu. 

Dalam pada itu, DBKL memaklumkan seramai 530 mangsa banjir masih ditempatkan di tiga pusat pemindahan sementara (PPS) melibatkan 143 mangsa dari Kampung Periuk, 413 dari Kampung Pasi , dan lapan dari Kampung Batu Bata. - BERNAMA

19/12/2021 (7.13 petang)

KUALA LUMPUR: Lebih 50 penduduk dari sembilan rumah di Kampung Palimbayan Tanah 60, Sungai Penchala di sini terselamat daripada tertimbus dalam kejadian tanah runtuh jam 12.30 tengah malam, Ahad. 

Ke semua yang terlibat merupakan penduduk yang tinggal di kawasan lereng bukit. 

Bagaimanapun tiada kemalangan jiwa dilaporkan Sembilan rumah tersebut ranap sama sekali manakala hampir 70 penduduk dari 11 rumah di sekitar, sudah mengosongkan kediaman masing-masing selepas mereka diminta untuk berpindah ke pusat penempatan sementara (PPS) oleh pihak berkuasa. 

Menceritakan detik kejadian, seorang penduduk, Sawadi Sawi, 56, berkata, dia dikejutkan dengan jeritan jiran supaya segera melarikan diri. 

"Saya menoleh ke belakang dan melihat pokok durian, tanah serta batu mula runtuh menuju ke rumah saya. 

"Disebabkan terlalu terkejut, saya kaku di pintu rumah sehingga dipanggil jiran-jiran," katanya. 

Ekoran itu Sawadi berkata, dia tidak sempat menyelamatkan harta benda termasuk motosikal yang digunakan untuk ke tempat kerja. 

Malah katanya, dia sedih menyenangkan rumah yang diduduki sejak 30 tahun lalu itu, musnah 100 peratus. 

Artikel asal diterbitkan di portal Sinar Harian.

Previous Post Next Post