Banjir: Mata pelajaran bencana alam diperkenalkan di sekolah


Kerajaan hari ini mengakui bahawa perubahan iklim adalah salah satu faktor yang menyebabkan banjir di negara ini.

Sebagai respons, Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob berkata kerajaan akan menjadikan respons bencana sebagai mata pelajaran utama di semua peringkat pendidikan.

“Kerajaan menyedari perubahan iklim juga merupakan faktor banjir di negara ini.

“Sehubungan dengan itu, pewujudan mata pelajaran utama dalam menangani bencana di semua peringkat pendidikan, sekolah, kolej dan universiti, akan dilaksanakan supaya seluruh Keluarga Malaysia dapat menyesuaikan diri dengan perkara ini sebagai norma baharu,” katanya dalam satu kenyataan hari ini. 

Kenyataan itu adalah susulan mesyuarat jawatankuasa pengurusan bencana kerajaan semalam.

Kemelesetan tropika mencetuskan banjir kilat di Lembah Klang dan kawasan sekitarnya pada Disember lalu.

Pakar mengatakan bahawa peristiwa cuaca ekstrem itu telah menyerlahkan kesan perubahan iklim.

Sebelum ini pada April tahun lepas, Menteri Alam Sekitar dan Air Tuan Ibrahim Tuan Man berkata Malaysia tidak terdedah kepada perubahan iklim.

Kenyataan itu dipetik semula oleh pengkritik ketika banjir Disember berlaku. 

Bagaimanapun, Tuan Ibrahim kelihatan mengubah nadanya semasa sesi khas Parlimen bulan lalu mengenai banjir. 

Pada masa itu dia mengumumkan pembentukan jawatankuasa perubahan iklim, yang akan memastikan Malaysia menyesuaikan diri dengan perubahan iklim bagi mengurangkan kesan banjir dan bencana alam lain.

Bagaimanapun, dalam sidang yang sama, Ismail tidak menyebut tentang kemurungan tropika atau perubahan iklim semasa berucap.

Sebaliknya, Ismail menghabiskan sebahagian besar ucapan menyalahkan tindak balas bencana yang lemah di Selangor kepada pihak berkuasa daerah dan negeri, dan menekankan jadual sibuknya semasa bencana dan menggariskan pelbagai bantuan untuk mangsa banjir.

Sementara itu, dalam kenyataannya hari ini, perdana menteri berkata kerajaan telah menyelesaikan beberapa strategi yang dicadangkan Agensi Pengurusan Bencana Negara (Nadma) untuk menambah baik tindak balas bencana.

Seterusnya, semua kementerian dan agensi digalakkan memperuntukkan lima peratus daripada peruntukan mereka untuk tujuan pengurusan bencana.

Kerajaan juga pada dasarnya bersetuju dengan 17 cadangan Kementerian Alam Sekitar dan Air, termasuk membina lebih banyak terowong jalan raya dan pengurusan air ribut (terowong Smart) dalam usaha mengurangkan banjir pada masa hadapan.

Sumber: Malaysiakini

 

Previous Post Next Post