Profesion keguruan hambar kerana kehendak atasan - NUTP

Imej hiasan

PETALING JAYA: Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) berkata, profesion itu semakin hambar kerana perlu memenuhi kehendak orang atasan berbanding keperluan murid yang dahagakan ilmu pengetahuan. 

Presiden NUTP, Aminuddin Awang berkata, antara punca utama guru baharu bersara awal adalah kerana amat tertekan dengan budaya kerja yang banyak dicampur aduk dengan tugas lain yang tidak relevan. 

“Guru sedar semua profesion ada beban tetapi apa dimaksudkan dalam konteks ramai guru memilih untuk bersara awal ini ialah guru dibebankan bukan dengan tugas hakiki atau tugasan profesional, tetapi lebih kepada kerja tidak relevan dengan tugas dan tanggungjawab sebagai guru. 

“Mudahnya peranan guru adalah mendidik anak bangsa, tetapi yang berlaku hari ini guru lebih dibebankan dengan kerja pentadbiran dan pengurusan data,” katanya kepada FMT. 

Semalam Timbalan Presiden Umno Mohamad Hasan menzahirkan kebimbangan mengenai trend guru memilih untuk bersara awal dan menggesa kerajaan campur tangan bagi mengelak krisis pendidikan dalam negara. 

Ia susulan anggaran NUTP bahawa lebih 10,000 guru memilih untuk bersara awal sejak beberapa tahun kebelakangan ini. 

Mohamad berkata, jumlah yang didedahkan oleh NUTP jauh melebihi angka yang didedahkan Kementerian Pendidikan (KPM) mengenai persaraan pilihan. 

Menurut KPM, ia menerima 4,360 permohonan persaraan pilihan setakat November lalu. 

Sementara itu Aminuddin berkata, Jabatan Pendidikan Negeri (JPN), Pejabat Pendidikan Daerah (PPD) dan sekolah juga meletakkan pengurusan cemerlang di tempat pertama. 

“Sebaliknya pencapaian dan hala tuju murid jatuh ke tangga kedua. Ibu bapa juga ramai memberikan tekanan kepada guru dalam pelbagai aspek sehingga menyebabkan mereka tertekan dalam mendidik murid di sekolah. 

“Itu belum lagi ambil kira masa diperuntukkan untuk melayan pelbagai soalan dalam kumpulan WhatsApp sekolah dan kelas masing-masing. Dengan kata lain, guru sekarang seolah-olah bekerja dari pagi hingga malam,” katanya. 

Beliau menggesa KPM bertindak segera bagi mengekang guru bersara lebih awal daripada tempoh sepatutnya.

 

Previous Post Next Post