PIBG dakwa pertukaran 'Ustaz Ahmad' tidak wajar, buli guru

Pengerusi PIBG Zafarulaly Abdul Mazeed berkata, guru berkenaan Ahmad Farazila Abdul Ghani, 55 tahun, yang juga dikenali penduduk setempat sebagai Ustaz Ahmad, hanya mempunyai masa kurang empat tahun sebelum bersara. Beliau telah berkhidmat sebagai guru di sekolah itu sejak 30 tahun lalu. - NSTP/HAIRUL ANUAR RAHIM
 

KUALA LUMPUR: Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) Sekolah Menengah Kebangsaan Taman Tun Dr Ismail (SMK TTDI) dan penduduk berang dengan perpindahan mengejut seorang guru dari sekolah itu.

Pengerusi PIBGnya Zafarulaly Abdul Mazeed berkata, guru berkenaan Ahmad Farazila Abdul Ghani, 55 tahun, yang juga dikenali penduduk setempat sebagai Ustaz Ahmad, hanya mempunyai masa kurang empat tahun sebelum bersara. Beliau telah berkhidmat sebagai guru di sekolah itu sejak 30 tahun lalu.

Beliau berkata, pertukaran secara mengejut guru yang sebelum ini merupakan Penolong Kanan Kokurikulum sekolah itu memberi tekanan kepadanya kerana dia diarah melaporkan diri ke sekolah baharu itu dalam tempoh beberapa hari selepas mendapat notis.

“Dia dimaklumkan mengenai pertukarannya pada 1 April dan pada 4 April, apabila sekolah dibuka semula, dia diarah melaporkan diri untuk bertugas di sekolah baharu itu.

“Ini adalah (tindakan) yang tidak perlu dan mengecewakan daripada pihak Jabatan Pendidikan kerana mereka tidak mengambil kira keadaannya sebelum memindahkannya.

"Kami merayu kepada Jabatan Pendidikan Kuala Lumpur untuk mempertimbangkan untuk mengembalikannya ke sekolah kami," katanya semasa bantahan aman di sini hari ini.

Zafarulaly berkata PIBG telah membuat rayuan kepada Jabatan Pendidikan, tetapi mereka masih belum menerima sebarang maklum balas.

Beliau berkata mereka akan merayu kepada Menteri Pendidikan Kanan Datuk Dr Radzi Jidin berhubung perkara itu.

“Ustaz Ahmad boleh menjadi salah satu daripada banyak kes di mana guru dipindahkan sebarang pertimbangan dan alasan yang kukuh.

“Perbuatan ini sama seperti membuli guru,” tambahnya.

Ustaz Ahmad merupakan pengasas Kadet Remaja Sekolah (KRS) di negara ini dan memainkan peranan penting dalam pencapaian aktiviti sukan sekolah itu.

Selain itu, beliau juga telah menganjurkan aktiviti keagamaan untuk pelajar di sekolah tersebut selain mengajar subjek Pengajian Islam.

Penasihat Persatuan Penduduk Kampung Sungai Penchala, Datuk Abul Hassan Mohd Rashid berkata, beliau tidak pernah berjumpa dengan seorang guru yang begitu komited.

“Dia memberikan hati dan jiwanya kepada sekolah. Ada hari dia tidur di sekolah, untuk melakukan aktiviti untuk anak-anak kami.

“Kini bekas pelajarnya sudah besar, dan anak-anak mereka kini belajar di sana.

“Dia bukan sahaja penting untuk sekolah tetapi juga untuk masyarakat,” tambahnya.
Previous Post Next Post