Ketagihan rokok elektronik babit murid sekolah membimbangkan

Imej hiasan

Bagaikan gaya terkini, anak pada usia awal remaja kelihatan bersahaja dan tanpa rasa khalayak umum. Situasi yang sama juga berlaku di sekolah apabila murid mula membawa dan mengunakan rokok elektronik tanpa menyedari kesalahan dan bahaya produk ini kepada kesihatan mereka.

Kementerian Pendidikan melalui surat siaran kementerian Bilangan 17 tahun 2015 sudah pun menegaskan larangan membawa produk sebegitu ke sekolah bagi mengekang gejala tidak sihat ini.

Naman, tumbuhnya kedai yang menyediakan pelbagai jenis produk sebegini, selain jualan dalam talian dengan tawaran harga murah menyumbang kepada lambakan produk sebegitu. Keadaan ini menarik minat remaja juga dewasa, selain pandangan masyarakat secara umum mengenai rokok elektronik yang dianggap lebih selamat berbanding rokok.

Justeru, beberapa langkah proaktif perlu digembleng oleh pelbagai pihak berkepentingan supaya kebimbangan ini dapat diatasi dengan baik. la dalam usaha menyediakan murid dan generasi yang sihat dan mengamalkan nilai murni. Antaranya ialah dengan menguatkuasa dan larangan alan kepada had umur tertentu seperti rokok, selain kempen kesihatan pada pelbagai peringkat termasuk di sekolah. ma siid dan nstitusi lain yang dekat dengan masyarakat dan remaja

Golongan agamawan juga diharapkan dapat berkongsi dalil dan rasional pengharaman produk ini sebagai satu langkah pencegahan yang diutama. kan agama

Namun, peranan yang lebih besar juga perlu di mainkan oleh komuniti dan ibu bapa sebagai kelompok paling dekat dengan remaja. Ibu bapa sebagai guru utama perlu lebih peka dengan pe. rubahan dan tingkah laku anak bukan sahaja di dalam bahkan di luar rumah kecenderungan anak remaja untuk mencuba perkara baharu seperti rokok elektronik perlu bijak dibanteras supaya ia tidak menjadi lantagihan dan kebiasaan.

Sebagai seorang guru dan juga bapa besar ha rapan saya supaya perkara ini dapat dibanteras sebaik mungkin. Ia seharusnya mampu dibuat de ngan peranan ibu bapa, sokongan komuniti dan pihak berkuasa bertegas serta didikan institusi pendidikan yang sentiasa mendidik ke arah ke baikan dan kesejahteraan bersama.

Previous Post Next Post