'Ada murid enggan guna tandas sekolah kerana terlalu kotor' - Radzi

Radzi di majlis Bersama Semarakkan Transformasi Pendidikan: Infrastruktur Selamat Dan Kondusif

PUTRAJAYA: Segelintir murid sengaja melewatkan sarapan pagi hanya kerana menahan keinginan menggunakan tandas di sekolah.

Menteri Pendidikan Datuk Dr Radzi Jidin berkata kementerian akan melaksanakan reka bentuk tandas yang lebih baik bagi memastikan ia kondusif kepada murid dan guru.

“Ada murid yang hanya makan selepas pulang. Mereka enggan menggunakan tandas sekolah kerana ianya kotor.

“Tandas sekolah sentiasa basah dan murid bimbang pakaian mereka akan kotor jika menggunakan tandas sekolah.

“Disebabkan pengudaraan yang lemah, tandas kekal basah sepanjang hari,” katanya dalam sidang media selepas majlis Bersama Semarakkan Transformasi Pendidikan: Infrastruktur Selamat Dan Kondusif di Sekolah Sultan Alam Shah di sini pada Isnin (12 Sept).

Radzi berkata kementerian akan melaksanakan reka bentuk tandas yang lebih baik di sekolah baharu dan projek penyelenggaraan pada masa depan.

“Kita mahu tumpuan diberikan kepada reka bentuk dengan pengudaraan yang lebih baik supaya tandas lebih bersih dan tidak berbau.

“Kami akan mengambil pendekatan ini dengan serius supaya seluruh persekitaran sekolah sangat kondusif untuk murid kita,” katanya.

Majlis Bersama Semarakkan Transformasi Pendidikan: Infrastruktur Selamat Dan Kondusif menghimpunkan Jabatan Kerja Raya (JKR), kontraktor dan perunding untuk berkongsi pengetahuan mengenai perancangan dan proses pembinaan.

Previous Post Next Post