Jangan politikkan isu pendidikan - Radzi Jidin

SHAH ALAM: Menteri Kanan Pendidikan Datuk Dr Radzi Jidin telah berpesan supaya kontroversi 'Cikgu Fadli' yang mengkritik sistem pendidikan negara tidak dipolitikkan oleh pihak-pihak berkepentingan.

Politik harus dijauhkan daripada pendidikan, katanya.

“Tetapi sesetengah ahli politik mengambil kesempatan dan mempolitikkan isu sukatan pelajaran sekolah,” katanya.

Beliau berkata sukatan pelajaran semasa hari ini telah diperkenalkan pada 2017.

"Ini bukan sukatan pelajaran Radzi Jidin. Ia mengambil masa untuk membangunkan sukatan pelajaran dan kita mengambil kira pandangan daripada guru dan sekolah," katanya kepada pemberita selepas majlis pelancaran majlis di sini semalam.

Beliau juga berkata sukatan pelajaran pendidikan tidak boleh terlalu kerap diubah atau ia akan menyusahkan guru dan pelajar.

“Pendekatan kami ialah menyemak sukatan pelajaran selepas kitarannya tamat.

“Ini bermakna murid Tahun Satu yang mula menggunakan sukatan pelajaran ini pada 2017 akan menghabiskan satu kitaran apabila memasuki Tahun Enam,” katanya sambil menambah apabila selesai kitaran itu, kementerian akan menyemak semula sukatan pelajaran itu.

Mohd Fadli Mohamed Salleh, seorang guru matematik di sebuah sekolah rendah, mencetuskan kontroversi apabila dia mempertikai mengenai sukatan pelajaran, mengatakan bahawa ia adalah tahap yang terlalu tinggi dan tidak sesuai untuk sesetengah murid.

Catatan Facebooknya, yang turut menyentuh beg sekolah yang berat, kelas dengan murid yang terlalu ramai, dan pelajar yang terpaksa berurusan dengan terlalu banyak subjek telah menjadi tular.

Rakyat Malaysia telah berkongsi pandangan mereka mengenai isu itu dengan ada yang menyeru guru itu mematuhi protokol manakala yang lain mempertahankan haknya untuk bersuara.

Pengarah program Pemimpin GSL dan finalis Top 10 Hadiah Guru Global pada 2020 Samuel Isaiah berkata beliau percaya Mohd Fadli hanya mahukan yang terbaik untuk pelajarnya.

Sabtu lalu, Mohd Fadli mendedahkan dalam satu lagi catatan Facebook bahawa beliau telah menerima surat bertarikh 22 Sept daripada kementerian itu.

Ia memberi amaran kepadanya tentang kemungkinan tindakan tatatertib, penurunan pangkat atau pemecatan kerana tidak melalui saluran yang sepatutnya dalam menyuarakan rungutannya.

Ini menyebabkan beberapa ahli politik Pembangkang memberikan pandangan mereka mengenai isu tersebut.

Selepas itu, Ketua Pengarah Pendidikan Datuk Pkharuddin Ghazali menjelaskan bahawa surat tunjuk sebab yang diberikan kepada Mohd Fadli tidak bermakna hukuman telah dijatuhkan oleh lembaga disiplin.

Pkharuddin berkata lembaga itu akan bermesyuarat selepas menerima surat representasi yang dikemukakan Mohd Fadli pada 14 Okt lepas.

Semalam, Radzi memberitahu pemberita bahawa beliau tidak akan mengganggu keputusan lembaga disiplin terhadap Mohd Fadli.

“Terdapat garis yang jelas antara menteri dan perkhidmatan awam berhubung tindakan tatatertib yang diambil terhadap penjawat awam.

“Sebagai menteri, saya perlu menjauhkan diri daripada tindakan lembaga disiplin.

“Saya percaya lembaga pengarah akan membuat keputusan secara profesional, berdasarkan apa juga penilaian yang telah dijalankan,” katanya.

Tegasnya, terdapat proses sewajarnya yang perlu dipatuhi apabila melibatkan tindakan tatatertib yang melibatkan penjawat awam.

"Apa yang penting ialah semua pihak mengikut proses ini secara profesional," katanya.

Setiausaha Agung Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) Fouzi Singon berkata kementerian perlu menangani isu itu dengan teliti.

"Peraturan perlu dipatuhi kerana ini akan menjadi rujukan untuk kes serupa pada masa akan datang," katanya sambil menambah NUTP tidak boleh campur tangan kerana Mohd Fadli bukan ahli kesatuan sekerja.

Previous Post Next Post