Hanya 5% murid sekolah rendah belum kuasai 3M - Fadhlina

Imej hiasan via Bing Image Generator

KUALA LUMPUR: Kira-kira 5.65% daripada murid yang berada di tahun dua hingga tahun enam masih belum mampu menguasai kemahiran literasi asas membaca, menulis, dan mengira, kata Menteri Pendidikan, Fadhlina Sidek (gambar).

"Kementerian Pendidikan sedar bahawa wabak Covid-19 telah memberi impak kepada pembelajaran kerana pelajar tidak dapat menghadiri kelas fizikal," katanya dalam jawapan bertulis di Parlimen bertarikh 6 Mac.

"Daripada saringan 3M (membaca, menulis, dan mengira) sehingga akhir tahun 2023, ia menunjukkan bahawa 5.65% murid tahun dua hingga tahun enam masih belum menguasai asas berbanding dengan 7.75% sehingga akhir tahun 2022," katanya.

Fadhlina berkata bahawa kementerian yakin pelajar akan dapat menguasai kemahiran literasi asas melalui langkah-langkah strategik dan program intervensi di sekolah rendah.

Beliau memberi respons kepada soalan oleh Sabri Azit (PN-Jerai) mengenai kadar buta huruf selepas Covid-19.

Kementerian sebelum ini menyatakan bahawa kehilangan pembelajaran disebabkan oleh pandemik Covid-19 adalah salah satu sebab utama penurunan skor Malaysia dalam Program Penilaian Pelajar Antarabangsa (PISA).

Previous Post Next Post