Laporan Ujian Akhir Sesi Akademik ditukar dalam bentuk peratus, gred - Fadhlina

Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) melancarkan empat inisiatif bagi menangani kebimbangan ibu bapa dan masyarakat terhadap isu berkaitan kurikulum sekolah.

Menterinya Fadhlina Sidek berkata KPM memandang serius kegusaran ibu bapa terhadap aras kurikulum tinggi dan kandungan yang dianggap kurang sesuai dengan usia murid.

Ia termasuk laporan Pentaksiran Bilik Darjah (PBD) yang sukar difahami serta ibu bapa tiada akses mendapatkan pelaporan tersebut.

Justeru, Fadhlina berkata bagi menangani isu tersebut, KPM telah mengambil inisiatif bagi melaksanakan intervensi kurikulum bagi menangani isu keciciran pembelajaran murid.

"KPM mengambil pendekatan bagi melihat ke hadapan terutama dalam rangka persediaan kurikulum persekolahan 2027 yang memberi tumpuan kepada penguasaan literasi, numerasi dan pembentukan karakter," katanya pada sidang media khas di Kementeriannya di Putrajaya, hari ini.

Empat inisiatif tersebut adalah penyediaan Dokumen Penjajaran KSSR (Kurikulum Standard Sekolah Rendah) (Semakan 2017) Edisi 3 bagi subjek Sains dan Matematik Tahap 1 yang akan digunakan bermula sesi akademik 2024/2025.

Kedua, pelaksanaan program intervensi bagi mengesan murid Tahun 1 yang lemah kemahiran membaca, mengira dan menulis (3M) mengikut kebolehan, keupayaan dan gaya pembelajaran murid.

Ketiga, membolehkan pelaporan PBD boleh diakses secara dalam talian melalui Sistem Pengurusan Pentaksiran Bersepadu serta laporan Ujian Akhir Sesi Akademik bagi semua mata pelajaran akan ditukar dalam bentuk peratus dan gred.

Keempat, memperluaskan Dokumen Penjajaran KSSR kepada semua guru Sains dan Matematik sekolah rendah melalui penganjuran bengkel dan latihan.

"Kesimpulannya, apa yang kita cuba tangani hari ini adalah implikasi daripada pandangan ibu bapa, guru dan juga semua pemegang taruh kita berkaitan dengan keprihatinan mereka tentang kurikulum yang sentiasa menjadi isu sebelum ini," katanya.

Tambahnya, inisiatif tersebut merupakan intervensi kepada kurikulum sedia ada khususnya penumpuan kepada mata pelajaran Matematik dan Sains dan akan disusuli dengan mata pelajaran lain termasuk Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris.

"Empat langkah ini adalah intervensi untuk kita segera atasi isu keciciran pembelajaran," katanya lagi.

Previous Post Next Post