Fokus kepada nasionalistik, bukan politik kata pakar kepada cadangan PAS

Imej hiasan

KUALA LUMPUR: Pakar politik dan pendidikan menolak cadangan perwakilan PAS untuk memperkenalkan sains politik sebagai mata pelajaran di sekolah menengah.

Sebaliknya, mereka menggesa sekolah menggunakan sepenuhnya mata pelajaran Sejarah dan Pengajian Am untuk mengajar unsur-unsur nasionalistik, seperti Perlembagaan Persekutuan dan Rukun Negara.

Pakar pendidikan Dr Anuar Ahmad berkata pemahaman yang kuat tentang nasionalisme akan membolehkan pelajar menyelam lebih mendalam dalam politik jika mereka ingin berbuat demikian di universiti.

“Lanskap politik semasa di negara kita sangat cair dengan gabungan terbentuk dan pecah sentiasa.

"Bagaimanakah kita boleh mengharapkan anak-anak kita memahami perubahan ini apabila kita sendiri mengalami kesukaran untuk memahaminya?

"Oleh itu, cara terbaik adalah untuk memupuk nasionalisme dalam diri pelajar kita terlebih dahulu. Kita perlu mengajar mereka tentang keperluan mengadakan pilihan raya, bagaimana Perlembagaan Persekutuan kita wujud, dan mengapa kita adalah salah satu daripada beberapa negara yang tinggal untuk memelihara sistem raja berperlembagaan.

“Dan, dalam kurikulum sekarang, kita sudah pun mengajar mengenai demokrasi berparlimen dan proses pilihan raya untuk pelajar Tahun Lima dan Tahun Enam melalui mata pelajaran Sejarah.

"Jadi, apa yang kita perlukan sekarang ialah penyampaian yang berkesan dan bermakna mengenai nasionalisme di dalam bilik darjah kita melalui mata pelajaran sedia ada. Memperkenalkan mata pelajaran baharu hanya akan membebankan guru kita yang sudah tertekan," katanya.

Pelajar, katanya, juga harus diajar untuk menghormati kepelbagaian politik negara dan memahami bahawa parti berasaskan kaum masih boleh berganding bahu demi kemajuan negara.

Begitu juga, penganalisis politik Profesor Dr Sivamurugan Pandian berkata politik boleh diajar melalui mata pelajaran Sejarah atau Pengajian Am untuk pelajar Tingkatan Enam, yang akan menjadi pengundi kali pertama pada Pilihan Raya Umum Ke-15.

Sekolah, katanya, harus lebih menumpukan kepada simulasi dan aspek praktikal politik, termasuk dengan mengadakan pilihan raya olok-olok untuk memberi pelajar pengalaman langsung berpolitik.

“Memandangkan umur mengundi telah diturunkan kepada 18 tahun, pelajar harus didedahkan dengan unsur-unsur tadbir urus dan penggubalan dasar supaya mereka boleh membuang undi termaklum semasa pilihan raya.

“Yang lebih penting, guru harus mempermudahkan konsep kepada pelajar dan mengajar tanpa pilih kasih atau prejudis terhadap mana-mana pemimpin atau parti politik,” katanya.

Sementara itu, bekas presiden persatuan ibu bapa dan guru SMK Shah Alam Mohdan Amran berkata guru mesti diberi latihan pedagogi khas jika sains politik ingin diajar di sekolah.

Ini, katanya, perlu bagi memastikan guru mengenepikan berat sebelah peribadi mereka ketika mengendalikan perbincangan sensitif berkaitan sentimen perkauman dan agama.

“Sekiranya kita benar-benar mahu memupuk kesedaran politik dalam kalangan pelajar, maka kementerian harus menggaji pakar bebas untuk membangunkan modul pembelajaran neutral dan tidak berat sebelah.

“Kementerian juga perlu memastikan parti politik tidak mengeksploitasi kawasan sekolah untuk mempromosikan atau menyebarkan agenda politik mereka.

"Perkara terakhir yang kita mahu ialah kita melihat bilik darjah kita terpolarisasi oleh sentimen politik," katanya.

Previous Post Next Post