Sistem pendidikan Malaysia perlu diubah untuk atasi kemiskinan

Imej hiasan

PETALING JAYA: Sistem pendidikan Malaysia memerlukan reformasi besar-besaran, kata usahawan terkemuka Tan Sri Jeffrey Cheah.

Pengasas Kumpulan Sunway itu berkata dalam satu surat terbuka sempena Hari Kebangsaan ke-65, jika cabaran ini tidak ditangani segera, "kita akan menghukum anak-anak kita dan negara kita dengan masa depan kemiskinan dan kesengsaraan".

"Dalam dunia globalisasi, persaingan yang dihadapi oleh anak-anak kita bukan sahaja daripada pelajar di meja sebelah, tetapi dari jauh di luar sempadan kita," katanya.

Cheah turut melahirkan kebimbangan terhadap kemerosotan penguasaan bahasa Inggeris dalam kalangan rakyat Malaysia, sedangkan bahasa Inggeris adalah bahasa perdagangan dan Malaysia adalah sebuah negara perdagangan.

Beliau berkata kekurangan kefasihan dalam bahasa Inggeris akan menjadi halangan besar dalam usaha membina Malaysia yang makmur manakala lebih banyak bahasa yang dikuasai rakyat Malaysia, lebih banyak peluang mereka boleh meneroka dalam dunia globalisasi.

Tan Sri Jeffrey Cheah

Cheah juga melahirkan kebimbangan mengenai rasuah, yang telah mencapai tahap endemik di negara ini dan "melainkan kita benar-benar menghapuskan rasuah, kita berada dalam masalah".

Beliau mengingatkan bahawa jika rasuah dibiarkan tidak terkawal ia seperti menyuntik racun ke dalam badan dan seperti bagaimana kanser menyerang badan dari dalam, rasuah adalah penyakit yang boleh memusnahkan negara dan masyarakat dari dalam ke luar.

Bagaimanapun, beliau mengalu-alukan keputusan mahkamah baru-baru ini mengenai kes rasuah sambil menyifatkan penegakan badan kehakiman terhadap integriti institusinya sebagai satu langkah besar ke hadapan dalam perang menentang rasuah.

Dalam satu keadaan yang lain, Cheah bercakap mengenai memorandum persefahaman (MoU) bersejarah yang ditandatangani oleh Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaacob dan gabungan Pakatan Harapan, yang mula membuahkan hasil dari segi reformasi sistem politik negara.

“Undang-undang anti-lompat parti telah diwartakan. Rang Undang-undang pembiayaan politik akan dibentangkan tidak lama lagi. Parlimen semakin berkembang dalam kemerdekaan kerana ia memainkan peranan semak dan imbang.

“Tetapi yang lebih penting ialah pemikiran luar kotak yang membawa kepada MoU dan memperkenalkan konsep ‘bersaing dan bekerjasama’ ke dalam sistem politik kita. Ia memberikan rasa kestabilan yang banyak membantu tadbir urus negara. Kami memerlukan lebih banyak idea sedemikian untuk bergerak ke hadapan.”

Mengenai kos sara hidup, Cheah berkata kerajaan bertindak baik untuk mengurangkan kesan paling teruk kenaikan kos kepada rakyat Malaysia, terutamanya mereka dalam kategori B40. Walau bagaimanapun, ia telah mendatangkan kos yang besar dan tidak mampan hampir RM80 bilion untuk subsidi.

Walaupun langkah henti jurang ini telah menyediakan bantuan sementara, apa yang negara perlukan ialah satu set dasar jangka panjang yang padu, koheren dan diselaraskan yang boleh meningkatkan tahap produktiviti dan pendapatan rakyat.

Previous Post Next Post