MCLC nafi murid SJKC tidak minat subjek Bahasa Melayu

KUALA LUMPUR: Majlis Bahasa Cina Malaysia (MCLC) menafikan murid Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) tidak berminat dengan subjek Bahasa Melayu yang diajar di sekolah.

Pengerusi MCLC, Datuk Eddie Heng, berkata perkara itu tidak benar dan untuk rekod, kadar kelulusan Bahasa Melayu di SJKC adalah hampir 90 peratus.

"Kadar kelulusan bagi mata pelajaran berkenaan dalam kalangan murid SJKC kini berada hampir 90 peratus, berbanding hampir 50 peratus pada tahun 1960 hingga 1970.

"Pencapaian ini semakin meningkat kebelakangan ini dengan pelbagai usaha yang diambil warga sekolah dan persatuan pendidikan cina, termasuk mengadakan kelas tambahan Bahasa Melayu selepas waktu sekolah.

"Guru sekolah kebangsaan (SK) juga dijemput memberi ceramah dan kelas tambahan di SJKC bagi meningkatkan tahap penguasaan Bahasa Melayu di SJKC," katanya kepada pemberita di Pusat Konvensyen HGH Sentul, dekat sini, hari ini.

Heng berkata, pada 2011, MCLC mewujudkan satu jawatankuasa bagi menaik taraf penguasaan Bahasa Melayu terutamanya di SJKC.

Beliau berkata, jawatankuasa itu komited meningkatkan penguasaan Bahasa Melayu dalam kalangan murid di SJKC, dengan sasaran 100 peratus lulus.

"Jawatankuasa berkenaan juga berharap tahap penguasaan Bahasa Melayu murid di SJKC setaraf dengan murid di SK pada masa hadapan," katanya.

Selain itu, beliau berkata, MCLC juga giat mempromosikan pelbagai aktiviti dan pelajaran berlandaskan Bahasa Melayu, dengan bekerjasama dengan Kementerian Pendidikan (KPM), Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) serta pakar Bahasa Melayu.

Previous Post Next Post