Negara rugi jika tidak manfaatkan kebolehan Nurul Izzah - Fadhlina


KUALA LUMPUR: Wanita PKR menyifatkan pelantikan Nurul Izzah Anwar sebagai penasihat khas ekonomi dan kewangan kepada Perdana Menteri adalah sejajar dengan fokus Kerajaan Perpaduan dalam membentuk pasukan membabitkan figura signifikan demi pembangunan negara. 

Ketuanya, Fadhlina Sidek, berkata negara akan rugi jika tidak memanfaatkan kepemimpinan anak muda seperti Nurul Izzah yang memiliki merit sebagai pembuat dasar selama tiga penggal di Dewan Rakyat sebelum ini. 

Katanya, buat masa ini apa yang penting ialah tekad untuk membaiki taraf hidup rakyat harus menjadi keutamaan di mana keeratan ekonomi dan kewangan geopolitik juga adalah kunci dalam memastikan pelaburan negara terus rancak. 

"Bahkan, dengan kelayakan akademik beliau di peringkat sarjana turut diyakini mampu memberi impak positif kepada negara. 

"Sehubungan itu, Wanita PKR menyambut lantikan Nurul Izzah, saban generasi terpaksa menanggung beban berikutan ketandusan bakat untuk berkhidmat demi negara. 

"Kami yakin dan percaya dengan kepemimpinan Naib Presiden PKR dalam menggalas amanah ini. Selamat bertugas Puan Nurul Izzah," katanya dalam kenyataan di sini. 

Semalam, media melaporkan Nurul Izzah yang juga Naib Presiden PKR dilantik sebagai penasihat kanan bagi ekonomi dan kewangan kepada Perdana Menteri, yang juga bapanya, berkuat kuasa 3 Januari lalu. 

Perdana Menteri kemudiannya menjelaskan pelantikan Nurul Izzah tidak akan menerima sebarang elaun dan beliau sendiri mempelawa anaknya yang juga bekas Ahli Parlimen Permatang Pauh itu untuk membantunya sebagai penasihat di Jabatan Perdana Menteri dan Kementerian Kewangan. 

Pada masa sama, Fadhlina yang juga Menteri Pendidikan berkata, sebagai ahli Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) sebelum ini, Nurul Izzah membuktikan beliau berjaya memastikan setiap sudut khazanah dan dana awam memberi manfaat buat rakyat. 

Selain itu, katanya, Nurul Izzah turut berjaya melakukan anjakan paradigma kepada perspektif ekonomi pasca pandemik dalam penyediaan laporan Kajian Kemiskinan Multidimensi Permatang Pauh.

 

Previous Post Next Post