Guru terpaksa buat pinjaman peribadi untuk bayar scammer


Seremban: Seorang guru wanita hanya menyedari dirinya ditipu sindiket Macau Scam, selepas lima bulan 'membayar ansuran' berjumlah lebih RM250,000 kepada sindiket berkenaan, sejak Oktober tahun lalu. 

Wanita 43 tahun itu juga diarahkan sindiket supaya tidak memaklumkan kepada individu lain bahawa dia kononnya sedang disiasat atas dakwaan pengubahan wang haram. 

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK) Negeri Sembilan, Superintendan Aibee Ab Ghani berkata, mangsa turut membuat pinjaman sebanyak RM200,000 daripada dua bank dan wang itu kononnya bagi menyelesaikan masalah yang dihadapi. 

"Pada Jun 2021, mangsa menerima panggilan daripada satu syarikat insurans di Ampang Jaya mengenai pengesahan tuntutan yang kononnya dibuat wanita itu, namun mangsa menafikan perkara itu. 

"Pihak insurans memaklumkan mereka akan membuat laporan polis berkaitan hal itu dan mangsa hanya berdiam diri," katanya dalam satu kenyataan, hari ini. 

Bagaimanapun, Aibee berkata, wanita berkenaan menerima panggilan dari Balai Polis Ampang Jaya pada hari sama dan bercakap dengan seorang lelaki yang memperkenalkan diri sebagai 'Sarjan Razlan' dan mendakwa menerima laporan daripada syarikat insurans terbabit. 

"Sarjan itu memaklumkan maklumat peribadi mangsa seperti nombor kad pengenalan terbabit dengan kes pengubahan wang haram membabitkan 13 akaun bank," kata beliau. 

Tambah Aibee, keesokan harinya, guru itu menerima panggilan daripada seorang wanita yang memperkenalkan diri sebagai 'Inspektor Wati' dan memaklumkan mangsa perlu memindahkan wang miliknya ke satu akaunnya sendiri. 

"Mangsa diminta untuk memberikan akaun bank yang jarang digunakan untuk dijadikan tempat mengumpul wang sebagai bayaran balik bagi menyelesaikan kes pengubahan wang haram itu. 

"Selama hampir lima bulan iaitu dari Jun 2021 hingga awal Oktober 2021, mangsa berhubung dengan sindiket kerana mangsa diarahkan untuk melapor diri melalui WhatsApp, namun wanita itu tidak pernah memaklumkan perkara itu kepada orang lain. 

"Kemudian, bermula hujung Oktober 2021 hingga Mac lalu, mangsa melakukan sembilan transaksi ke dalam akaun bank yang diberikan kepada sindiket dengan nilai keseluruhan RM265,225. 

"Sebanyak RM200,000 diperolehi melalui pinjaman daripada dua bank seperti diarahkan suspek, manakala baki daripada simpanan mangsa sendiri," katanya. 

Beliau berkata, pada 8 April lalu mangsa membuat semakan baki dalam akaun bank yang diberikan kepada suspek dan mendapati hanya terdapat RM78. 

"Mangsa kemudian membuat semakan dengan pihak bank pada 11 April dan mendapati wang dipindahkan ke akaun yang tidak dikenali. Wanita ini juga mendakwa tidak mempunyai perbankan atas talian bagi akaun itu," katanya. 

Mangsa kemudian membuat laporan di Balai Polis Dangi, Kuala Pilah, pada hari sama. 

Kes disiasat mengikut Seksyen 420 Kanun Keseksaan.

 

Previous Post Next Post