KPM, SPP perlu penyelesaian ‘luar kotak’ pengambilan guru baharu

Imej hiasan

Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) dan Suruhanjaya Perkhidmatan Pendidikan (SPP) perlu kerjasama untuk menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh calon guru pengambilan khas yang layak secara ‘one-off’. 

Inisiatif pengambilan guru secara one-off yang melibatkan 18,702 guru itu adalah usaha menangani isu kekurangan guru yang berlarutan sejak sekian lama. 

Ahli Parlimen Kulai Teo Nie Ching berkata, sudah tiba masanya KPM mencari penyelesaian di luar kotak untuk mempelbagaikan cara KPM menerima guru. 

Beliau berkata, pada masa ini, KPM mempunyai cara pengambilan guru yang sempit dan lapuk di mana mereka yang mengikuti latihan di Institut Pendidikan Guru (IPG) dan kursus universiti awam boleh mendaftar sebagai guru. 

“Ramai bakat di luar kumpulan atau kategori ini tidak mempunyai cara untuk menjadi seorang guru di sekolah melainkan melalui pengambilan khas. 

“Pengambilan guru secara one-off melibatkan 18,000 kekosongan adalah contoh yang baik. 

“Tetapi adalah sia-sia jika pemohon yang berkelayakan telah lulus temu duga tidak mendapat penempatan mereka,” katanya. 

Kata Nie Ching, dalam mana-mana sistem pendidikan awam, mempunyai bilangan guru yang mencukupi adalah amat penting oleh itu, KPM dan SPP harus berhenti melakukan sesuatu tetapi duduk bersama untuk menangani punca isu tersebut. 

Sehubungan itu, beliau kecewa ratusan pemohon yang telah lulus temu duga tahun lepas, tetapi permohonan mereka dianggap “diabaikan” SPP berikutan masalah sistem. 

Selepas lulus temu duga, katanya pemohon ini diminta untuk mengemukakan dokumen tertentu pada 15 Disember 2021, yang telah mereka patuhi dengan sewajarnya. 

“Namun begitu, pemohon ini tidak menerima surat tawaran mereka walaupun mereka telah menyerahkan dokumen mereka pada 15 Disember, tarikh akhir yang ditetapkan oleh SPP. 

“Antara mereka yang menghadapi masalah ini ialah lepasan lepasan Diploma Pendidikan (jurusan Bahasa Cina) dari Universiti Malaya, dan juga lepasan TESL, kedua-duanya merupakan subjek kritikal yang menghadapi kekurangan guru yang teruk,” ujarnya lagi. 

Tambahan pula katanya, menurut anggaran NUTP, lebih 10,000 guru telah menyerahkan kertas kerja mereka setiap tahun untuk persaraan awal sejak beberapa tahun kebelakangan ini. 

“Ini adalah tambahan kepada bilangan guru yang sama rata yang akan meninggalkan perkhidmatan pada persaraan wajib,”katanya lagi.

 

Previous Post Next Post