Sistem pendidikan di Malaysia jumud berikutan keengganan segelintir pihak untuk berubah - Radzi

Radzi di Forum Transformasi Pendidikan di hotel Aloft Kuala Lumpur Sentral

KUALA LUMPUR, 8 Ogos — Menteri Kanan Pendidikan Datuk Mohd Radzi Md Jidin hari ini mengakui bahawa sistem pendidikan Malaysia telah jumud berikutan tidak mahu melakukan perubahan sehingga menyebabkan negara lain mengatasi Malaysia dari segi pendidikan.

Radzi menekankan ketika desakan pemansuhan peperiksaan kebangsaan UPSR dan PT3, sebilangan guru dan pihak berkepentingan lain telah menentang keras langkah itu dengan mengatakan bahawa sekolah tidak bersedia untuk pentaksiran bilik darjah (PBD) dan pentaskiran berasaskan sekolah (PBS).

“PBD dan PBS ini telah diperkenalkan sejak 2011. Ia bukan perkara baharu. Perkara ini sudah lebih 10 tahun dalam sistem tetapi ramai yang mengatakan kami tidak bersedia.

"Jika selepas 10 tahun kita tidak bersedia, berapa dekad yang diperlukan untuk kita bersedia?" katanya ketika berucap pada Forum Transformasi Pendidikan di hotel Aloft Kuala Lumpur Sentral di sini.

“Apabila orang kata Malaysia ketinggalan di belakang banyak negara lain dari segi pendidikan, saya kata kita tidak ketinggalan, kita pada dasarnya menjadi jumud, kita statik, kita tidak bergerak.

"Sementara negara lain terus melalui, terus berubah, terus membuat penambahbaikan pada sistem, itulah sebabnya mereka mengatasi kita," tambahnya.

Radzi juga berkata sumber perlu digunakan "secara optimum", sambil mendedahkan terdapat sekolah ketika dalam tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang bil airnya mencecah ribuan Ringgit sebulan.

Tambahnya, kementerian akan melancarkan papan pemuka yang memaparkan penggunaan utiliti sekolah tidak lama lagi.

“Sehingga kini guru besar dan pengetua tidak tahu berapa banyak kos bil air yang mereka bayar. Sebab bil air kita dibayar secara pukal di peringkat Pejabat Pendidikan Daerah (PPD).

"PPD pula selepas dapat bil, terus bayar. Tiada siapa nak tanya apa-apa," katanya sambil menambah isu pembaziran ini sedang ditangani.

Untuk makluman, sekolah telah ditutup beberapa bulan ketika tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) sepanjang 2020 dan 2021.

Dalam Program Penilaian Pelajar Antarabangsa (Pisa) terkini — dijalankan pada 2018, untuk data 2019 — Malaysia menduduki tempat ke-48 untuk matematik, ke-49 untuk sains dan ke-57 untuk membaca.

Singapura menduduki tempat ke-2 secara keseluruhan, dengan jiran serantau lain seperti Hong Kong, Jepun dan Korea Selatan mengambil tempat dalam kalangan sepuluh teratas — menewaskan negara seperti AS dan UK.

China menduduki tempat pertama.

Previous Post Next Post