Rancangan untuk mengesan murid cicir berkesan - Radzi Jidin


KUALA LUMPUR: Satu sistem untuk mengesan murid yang telah berhenti sekolah dan membantu mereka kembali untuk belajar telah menunjukkan kesan yang baik, kata Menteri Pendidikan Datuk Dr Radzi Jidin. Bagaimanapun, masih terdapat kira-kira 2,000 lagi murid yang tidak dapat dikesan, katanya.

Tambahnya, kementeriannya kini mahu menggunakan sistem tersebut untuk mengesan lebih awal murid-murid yang sering tidak hadir ke sekolah.

“Kita faham pengesanan perlu dilakukan pada peringkat awal lagi supaya intervensi dapat dilakukan dengan lebih mudah,” katanya ketika merasmikan sambutan Ulang Tahun Ke-10 Teach For Malaysia (TFM) semalam.

Radzi berkata kementerian juga akan mengadakan program ziarah cakna ke rumah murid berkenaan bagi mengetahui punca mereka tidak hadir ke sekolah.

Beliau berkata guru TFM telah pun melakukan perkara ini dan kementerian menyasarkan untuk memperluaskan amalan ini bagi mengelakkan murid tercicir dalam sistem pendidikan pada usia muda.

Beliau berkata kementeriannya tidak dapat menangani semua isu yang dihadapi lebih lima juta pelajar di negara ini yang belajar di lebih 10,000 sekolah dengan hampir 500,000 guru.

“Kita sebagai kementerian tidak boleh bekerja sendiri. Kami memerlukan sokongan daripada semua orang di luar yang sudi bekerjasama dengan kami,” katanya sambil menambah TFM telah menjadi rakan kongsi sejak sedekad lalu dan diharapkan akan terus bekerjasama dengan kementerian.

Pada majlis sama, pengerusi dan pengasas TFM dan pemegang amanah, Tunku Ali Redhauddin ibni Tuanku Muhriz berkata sehingga kini, terdapat 474 felo TFM daripada 10 kohort, dengan lebih 450 pemimpin yang telah terlibat dengan 330,000 murid di sekolah berkeperluan tinggi.

Beliau berkata mereka akan terus berinovasi dan bekerjasama untuk menangani pelbagai cabaran berbeza yang dihadapi sektor pendidikan Malaysia.

“Dengan kerjasama rakan kongsi kami, TFM adalah contoh yang boleh kita lakukan untuk memajukan negara, di mana kita bersatu untuk Malaysia,” tambahnya.

Semasa acara itu, ketua pegawai eksekutif TFM Chan Soon Seng mengumumkan matlamat jangka panjangnya.

Menjelang 2030, ia menyasarkan untuk menjadi pergerakan yang mempunyai 30,000 pemimpin yang bekerja secara kolektif untuk membolehkan kanak-kanak daripada komuniti tidak bernasib baik digilap potensi mereka melalui pendidikan yang berkualiti.

Previous Post Next Post