Ibu bapa bimbang guru antivaksin dibenarkan mengajar - PAGE

Datin Noor Azimah Abdul Rahim


PETALING JAYA: Kumpulan ibu bapa tidak terlalu gembira dengan peraturan semakan SOP terbaharu yang membenarkan guru yang tidak divaksin kembali mengajar murid secara bersemuka di sekolah.

Menurut mereka, guru-guru ini lebih mudah terdedah kepada jangkitan COVID-19 dan mereka mencadangkan golongan ini diberikan skim kim pemisahan sukarela atau bersara awal.

Sebelum ini, guru yang tidak diberi vaksin tidak dibenarkan mengajar secara bersemuka tetapi terpaksa hadir ke sekolah untuk tugas lain.

Pengerusi Kumpulan Bertindak Ibu Bapa untuk Pendidikan Malaysia Datin Noor Azimah Abdul Rahim berkata ini akan meletakkan pelajar dan guru lain dalam risiko jangkitan.

“Kementerian boleh mempertimbangkan untuk memberi skim pemisahan sukarela kepada guru-guru yang tidak divaksin atau secara alternatif, guru-guru yang menyatakan sebab kesihatan kerana tidak mendapatkan vaksin mereka boleh memilih untuk bersara awal.

“Profesion ini memerlukan guru untuk cergas. Terdapat banyak lagi cabaran untuk guru perlu hadapi ketika dengan waktu mengajar yang panjang, kerenah kurikulum dan pelbagai lagi.

"Jadi, jika guru-guru telah menyatakan sebab kesihatan untuk tidak mendapatkan vaksinasi mereka, kementerian boleh mempertimbangkan pilihan ini," katanya.

Setelah dua tahun belajar secara dalam talian, Noor Azimah berkata mereka mahu kembali ke sekolah dan ibu bapa mesti memastikan anak-anak mereka cergas dan makan secara sihat.
Mak Chee Kin

Pengerusi Kumpulan Bertindak Ibu Bapa Dalam Pendidikan Melaka Mak Chee Kin berkata guru yang tidak diberi vaksin tidak seharusnya dibenarkan mengajar secara bersemuka dan tindakan perlu diambil terhadap mereka.

“Mereka ini adalah guru yang tidak mengikut arahan kementerian, jadi penarikan balik keputusan ini akan menjadi contoh untuk masa depan.

“Bagi guru yang dinasihatkan supaya tidak diberi vaksin atas sebab kesihatan oleh doktor mereka, (ini) adil tetapi mereka harus, sekurang-kurangnya, dipindahkan ke sekolah terpencil di mana tidak ramai murid di sekeliling mereka sebagai langkah berjaga-jaga keselamatan, ” katanya sambil menambah bahawa satu alternatif ialah memindahkan mereka ke pejabat pendidikan daerah untuk kerja pentadbiran.

Mak juga berkata murid telah banyak ketinggalan daripada kelas dalam talian seperti interaksi bersemuka dan menyertai aktiviti sukan dan kokurikulum.

"Sudah tiba masanya mereka kembali ke sekolah seperti dahulu sambil mematuhi prosedur operasi standard," tambahnya.

Sebelum itu, setiausaha agung Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) Wang Heng Suan berkata kesatuan itu mengalu-alukan keputusan baharu itu.

NUTP, katanya, telah menerima maklum balas bahawa guru yang diberi vaksin terlalu terbeban dengan kerja rakan mereka yang tidak divaksin kerana guru-guru ini tidak dibenarkan mengajar secara bersemuka sebelum ini.

“Terdapat juga kes guru yang tidak diberi vaksin dimalukan kerana status vaksinasi mereka, yang tidak adil.

"Jadi kami mengalu-alukan pengumuman menteri kerana kami tidak boleh menghalang guru mengajar," katanya sambil menambah bahawa tidak ramai guru yang tidak diberi vaksin di negara ini.

Previous Post Next Post