Kes buli pukul, empat pelajar mengaku bersalah

Keempat-empat tertuduh juvana tiba di perkarangan Kompleks Mahkamah Seremban, kira-kira jam 9 pagi hari ini bersama ibu bapa masing-masing. Foto Ahmad Hasbi

Seremban: Empat pelajar sekolah menengah di daerah ini mengaku bersalah di Mahkamah Majistret Seremban di sini, tadi, atas tuduhan mencederakan seorang pelajar tingkatan satu, 13 Mei lalu.

Tiga daripada tertuduh juvana berusia 15 tahun dan seorang berusia 16 tahun itu membuat pengakuan bersalah di hadapan Majistret Norzaliza Tesmin.

Mengikut pertuduhan, mereka secara bersama dengan sengaja menyebabkan kecederaan ke atas seorang pelajar berusia 13 tahun dengan cara memukulnya.

Kesalahan dilakukan kira-kira jam 12 tengah malam 13 Mei lalu di sebuah bilik di asrama sebuah sekolah di daerah ini.

Oleh yang demikian, tertuduh melakukan kesalahan yang boleh dihukum mengikut Seksyen 323 Kanun Keseksaan dibaca bersama Seksyen 34 Kanun yang sama.

Jika sabit kesalahan, tertuduh boleh dihukum dengan penjara maksimum satu tahun atau denda sehingga RM2,000 atau kedua-duanya.

Majistret kemudiannya menetapkan 22 Jun depan untuk pendengaran laporan akhlak sebelum hukuman dijatuhkan.

Terdahulu, keempat-empat pelajar terbabit tiba di perkarangan Kompleks Mahkamah Seremban, kira-kira jam 9 pagi semalam bersama ibu bapa masing-masing selain ibu bapa kepada mangsa dipukul.

Sebutan kes diadakan secara tertutup yang mana Majistret meminta mahkamah di kosong dan hanya ibu bapa kepada tertuduh juvana dibenarkan berada di dalam kamar.

 

Previous Post Next Post