'KPM yakin guru sudah bersedia, bimbingan dan panduan PBS telah diberi'

Timbalan Ketua Pengarah Pendidikan (Dasar & Kurkulum) - Datuk Pkharuddin Ghazali

Kuala Lumpur: Kaedah pembelajaran baharu menerusi Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) bagi menggantikan Pentaksiran Tingkatan Tiga (PT3) dilihat lebih inklusif dan menyeluruh dalam menilai potensi sebenar pelajar di peringkat sekolah untuk membina generasi baharu yang hebat.

Timbalan Ketua Pengarah Pendidikan (Dasar dan Kokurikulum) Datuk Pkharuddin Ghazali berkata, penilaian menerusi tiga komponen iaitu Pentaksiran Bilik Darjah (PBD), Pentaksiran Aktiviti Jasmani, Sukan dan Kokurikulum (PAJSK) serta Pentaksiran Psikometrik (PPsi) mampu memberi indikasi tepat bagi pencapaian dan kelemahan pelajar.

Beliau berkata, pentaksiran berdasarkan tiga komponen itu melalui proses pembelajaran secara berterusan (formatif) dan peperiksaan akhir tahun membolehkan guru serta ibu bapa mengambil langkah intervensi bagi memperkasa pencapaian pelajar.

"Guru-guru akan memberi ulasan dan penilaian berdasarkan pencapaian dan usaha anak murid itu dalam sesuatu mata pelajaran. Ia akan dihimpunkan oleh guru kelas menjadi satu bentuk laporan penilaian kepada guru dan ibu bapa. Sama juga dengan PAJSK, dari segi penglibatan sukan, kokurikulum, pertandingan, semua itu akan dinilai dan diberi gred.

"Setiap murid akan ada laporan penilaian bersifat tulen. Jadi, ibu bapa akan tahu anaknya menguasai mata pelajaran apa, kemahirannya dan apa perlu ditambah, sama juga kepada pendidik murid itu di peringkat seterusnya," katanya ketika mengulas topik Pemerkasaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah Tahun 2022 dalam program Ruang Bicara terbitan Bernama TV malam ini.

Baru-baru ini, Menteri Kanan Pendidikan Datuk Dr Radzi Jidin mengumumkan ujian PT3 yang diperkenal pada 2014 dimansuhkan mulai tahun ini. PT3 sebelum ini tidak dilaksana pada 2020 dan 2021 ekoran pandemik Covid-19.

Pkharuddin berkata, usaha itu juga mampu memantapkan sistem pendidikan negara ke tahap lebih berkualiti dengan adanya standard baharu menerusi pelaksanaan Bank Soalan oleh Kementerian Pendidikan (KPM) yang akan menghimpunkan soalan berkualiti daripada guru di seluruh negara.

Mengulas persediaan KPM mendepani perubahan baharu itu dalam sistem pendidikan, beliau berkata panduan pentaksiran untuk guru dan kesiapsiagaan di peringkat struktur sudah dilaksana.

"Dari segi struktur, kita sudah ada pegawai ko kurikulumnya, mereka akan bantu guru-guru taksir. Kita ada pelatih untuk beri bimbingan kepada guru-guru. Panduan dan dokumen juga kita sudah ada.

"Benar, mungkin ada cabaran tetapi saya yakin guru-guru kita mempunyai keupayaan yang tinggi.

"Guru-guru kita boleh dilatih dan diberi kemahiran baharu dan saya yakin mereka akan menjaga integriti untuk taksir. Apabila kita sudah lihat penilaian formatif dan sumatif itu, ketika itu saya yakin ibu bapa akan sedar akan sistem dan pelaporan yang baharu ini adalah jauh lebih berkualiti," katanya.

Beliau berkata, PBS bukan sahaja mampu mewujudkan persekitaran pembelajaran yang menyeronokkan kepada pelajar dengan pendekatan bersifat eksplorasi malah berpotensi melahirkan generasi berkeyakinan tinggi.

Pkharuddin berkata sistem pendidikan di negara maju seperti Finland, Jepun, Australia dan New Zealand juga telah memfokus kepada pembentukan sahsiah murid dari peringkat awal, pembelajaran melalui eksplorasi, inkuiri dan berasaskan projek bagi meningkatkan kemahiran berfikir secara kritis, kreatif serta inovatif.

Pada April tahun lalu, Radzi telah mengumumkan pemansuhan sepenuhnya Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) mulai 2021 sekali gus memberi tumpuan terhadap pemerkasaan PBS manakala kemasukan ke sekolah berasrama penuh dan sebagainya mulai 2022 adalah berdasarkan Pentaksiran Kemasukan Sekolah Khusus (PKSK).

Previous Post Next Post