Krisis bahan api: Sri Lanka tutup sekolah, kementerian tidak penting

Beribu-ribu pemandu terus beratur panjang untuk mendapatkan minyak walaupun kementerian tenaga mengumumkan mereka tidak akan mempunyai stok baharu untuk sekurang-kurangnya tiga hari lagi - Foto AFP

COLOMBO: Sri Lanka bakal menutup sekolah dan menghentikan semua perkhidmatan kerajaan yang tidak penting selama dua minggu bermula hari ini untuk menjimatkan rizab bahan api selepas Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF) membuka rundingan dengan Colombo untuk menyelamatkan negara itu.

Negara seramai 22 juta penduduk kini berada dalam cengkaman krisis ekonomi terburuk selepas kehabisan dolar untuk pembiayaan termasuk import paling penting, bahan api.

Hari ini, sekolah ditutup dan pejabat negeri bekerjasama dengan kakitangan rangka untuk mengurangkan perjalanan dan menjimatkan petrol dan diesel berharga, namun hospital dan pelabuhan utama di Colombo masih beroperasi.

Beratus ribu pemandu terus beratur panjang untuk mendapatkan petrol dan diesel walaupun kementerian tenaga mengumumkan mereka tidak akan mempunyai stok bahan api baharu dalam tempoh sekurang-kurangnya tiga hari lagi.

Negara itu gagal membayar hutang asingnya yang berjumlah AS$51 bilion (RM224.45 bilion) pada bulan April dan menyerahkan sepenuhnya kepada IMF.

Perbincangan secara peribadi pertama dengan IMF mengenai permintaan 'bail out' Sri Lanka bermula di Colombo hari ini dan akan diteruskan selama 10 hari.

Canberra turut berkata, Perdana Menteri, Ranil Wickremesinghe juga dijadual bertemu Menteri Dalam Negeri Australia, Clare O'Neil yang melawat bagi 'mendalami' kerjasama dan membantu Sri Lanka ketika negara itu menghadapi masa ekonomi yang sangat sukar.

Dalam satu kenyataan, O'Neil berkata, perbincangan pengukuhan mengenai jenayah rentas negara, termasuk penyeludupan manusia berikutan lonjakan pendatang tanpa izin dengan bot bulan lalu.

Sri Lanka sedang menghadapi rekod inflasi yang tinggi dan pemadaman kuasa yang berpanjangan, yang menyumbang kepada protes berbulan-bulan - kadang kala ganas - serta gesaan supaya Presiden Gotabaya Rajapaksa berundur.

Polis menahan 21 aktivis pelajar yang menyekat semua pintu masuk ke bangunan sekretariat presiden apabila mereka mengisytiharkan Isnin, hari jadi Rajapaksa yang ke-73 sebagai 'hari berkabung'.

Perintah penutupan itu dibuat minggu lalu ketika Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) melancarkan respons kecemasannya untuk memberi makan kepada ribuan wanita hamil yang menghadapi kekurangan makanan.

PBB berkata, empat daripada lima orang di Sri Lanka kebuluran kerana mereka tidak mampu untuk makan, malah mereka memberi amaran mengenai 'krisis kemanusiaan yang mengerikan' dengan jutaan orang memerlukan bantuan. - AFP

Previous Post Next Post