Kemudahan cuti bersalin dengan elaun penuh guru Kafa ditangguhkan


Ketua Pengarah JAKIM, Datuk Hakimah Mohd Yusoff

Kuala Lumpur: Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) menangguhkan kemudahan cuti bersalin dengan elaun penuh kepada guru Kelas al-Quran dan Fardu Ain (Kafa) seperti yang diumumkan pada Januari lalu. 

Ketua Pengarah Jakim, Datuk Hakimah Mohd Yusoff berkata, keputusan dibuat sebagai mematuhi saranan dan pandangan Kementerian Kewangan. 

"Kementerian berkenaan pada 6 Julai lalu mengeluarkan pandangan bahawa pelaksanaan kemudahan itu adalah tidak sesuai buat masa ini kerana kedudukan status perjawatan guru Kafa. 

"Namun Jakim dalam usaha membuat rayuan kepada Kementerian Kewangan dan sedang menjustifikasikan langkah yang dibuat untuk pertimbangan semula pihak berkenaan," katanya dalam kenyataan malam ini. 

Dalam pada itu, beliau berkata, Jakim bersama Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) Datuk Idris Ahmad juga sudah mengadakan perjumpaan dengan Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam Datuk Seri Mohd Shafiq Abdullah bagi membincangkan isu kebajikan guru serta penyelia Kafa. 

Katanya, Jakim sentiasa berbincang dan mencari jalan bagi menjaga kebajikan semua pihak di bawah jabatannya termasuk guru Kafa, selain mengharapkan sokongan serta doa supaya usaha berterusan yang dibuat oleh pihak kerajaan melalui Jakim selama ini dipermudahkan oleh Allah SWT. 

Sebelum ini, Jakim mengumumkan kemudahan cuti bersalin dengan elaun penuh selama 60 hari diberi kepada guru Kafa. 

Kemudahan itu diberi sekali sepanjang tempoh kontrak lantikan semasa yang sedang berkuat kuasa dan selaras penambahbaikan Peraturan Kafa Tahun 2022 yang memasukkan perkara berkaitan cuti bersalin berelaun selama 60 hari.
Previous Post Next Post