Formula Pengiraan Time-Based Untuk Pegawai Perkhidmatan Pendidikan (Guru)


Urusan kenaikan pangkat Pegawai Perkhidmatan Pendidikan (PPP) Gred DG32 hingga DG54 dan Anggota Kumpulan Pelaksana (AKP) secara TIME-BASED Berasaskan Kecemerlangan (TBBK) di Kementerian Pendidikan Malaysia adalah sedikit unik berbeza dengan kementerian-kementerian lain.

Urusan kenaikan pangkat TBBK tidak memerlukan kekosongan jawatan untuk kenaikan pangkat.
Sebagai rujukan asas dan utama, anda boleh muat turun dokumen Skim Perkhidmatan Pegawai Perkhidmatan Pendidikan di SINI.

Beberapa proses perlu dilalui sebelum permohonan ini diluluskan. Oleh yang demikian, kami merujuk kepada surat arahan yang terkini sebagai panduan bersama.

Mulai tahun 2019, urusan TBBK adalah PERAKUAN DIBUAT OLEH PEMOHON SENDIRI. Calon hanya perlu menyemak semua maklumat yang telah dikemaskini oleh Ketua Jabatan masing-masing menggunakan Log Masuk sendiri melalui sistem ePangkat.

Sebarang percanggahan maklumat perkhidmatan hendaklah dimaklumkan segera kepada Ketua Jabtan. Sila rujuk Carta Alir proses kerja urusan kenaikan pangkat PPP dan AKP secara time-based kecemerlangan (TBBK) menggunakan sistem ePangkat di bawah:
Berikut pula ada senarai PPP yang terlibat dalam urusan ePangkat:


Berikut pula ada senarai AKP yang terlibat dalam urusan ePangkat:



Formula pengiraan jumlah tahun 
TIME-BASED (Ex-PPPLD)




Sehubungan dengan itu, untuk pemahaman dan butiran lanjut berkaitan formula di atas, anda boleh muat turun surat yang telah dikeluarkan oleh Bahagian Pengurusan Sumber Manusia KPM di bawah:

Muat turn: 

Skim Perkhidmatan Pegawai Perkhidmatan Pendidikan di SINI
Previous Post Next Post