Berjuta peruntukan untuk pendidikan telah diseleweng BN - Maszlee

PETALING JAYA: Berjuta-juta ringgit, jika tidak berbilion-bilion, telah diselewengkan daripada peruntukan untuk pendidikan, kata bekas menteri pendidikan Maszlee Malik hari ini.

Beliau berkata banyak laporan penyelewengan telah difailkan semasa beliau menjadi menteri pendidikan. Maszlee sebelum itu telah berkhidmat dari Mei 2018 hingga Januari 2020 dalam bekas kerajaan persekutuan Pakatan Harapan.

“Sebenarnya banyak lagi kes ketirisan dalam Kementerian Pendidikan yang melibatkan berjuta-juta malah berbilion-bilion yang menyebabkan peruntukan yang sepatutnya digunakan untuk pendidikan berkualiti untuk anak-anak kita diselewengkan,” katanya dalam posting mengenai sekolah daif dan rasuah.

Walau bagaimanapun, beliau tidak menjelaskan secara terperinci.

Beliau berkata, sepanjang berkhidmat di kementerian, beliau akan melakukan lawatan mengejut ke sekolah daif, dan beliau akan meminta Jabatan Pendidikan Negeri terus mengambil tindakan.

Tambah Maszlee, beliau juga akan memantau perkembangan pembinaan dan pemulihan sekolah daif di dalam dashboard yang telah disediakan.

“Daripada lawatan saya ke sekolah daif dan menyaksikan sendiri kesukaran yang dihadapi oleh murid sekolah Sarawak, laporan mengenai tindakan penyelewengan wang awam telah difailkan,” kata Maszlee.

Kenyataannya itu dibuat beberapa hari selepas Rosmah Mansor, isteri bekas perdana menteri Najib Razak, didapati bersalah atas tuduhan rasuah melibatkan lebih RM180 juta dana untuk projek tenaga solar untuk sekolah-sekolah Sarawak.

Maszlee tidak menyebut kes itu secara langsung, tetapi siarannya membawa tajuk utama Sekolah Daid dan Rasuah Solar.

Katanya, sukar dibayangkan bahawa ahli Barisan Nasional (BN) sanggup mengambil dana bernilai berbilion-bilion untuk kemewahan peribadi sedangkan kanak-kanak di Sabah dan Sarawak terus menderita.

Beliau turut berkempen supaya rakyat tidak memilih BN atau Perikatan Nasional di dalam PRU yang akan datang.

Previous Post Next Post