Penjawat awam, pesara tak lengkap vaksinasi layak terima Bantuan Khas Aidilfitri - PM

 


KUALA LUMPUR : Kesemua penjawat awam termasuk pesara layak menerima Bantuan Khas Kewangan Aidilfitri 2022 meskipun tidak mempunyai status vaksinasi yang lengkap. 

Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, pihaknya telah mengarahkan Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam (KPPA) supaya membatalkan Perkara 6 (VI) dalam pekeliling Bantuan Khas Kewangan Aidilfitri 2022 bertarikh 8 April 2022. 

Ujarnya, pengumuman yang dibuat sebelum ini tidak menyentuh mengenai soal status vaksinasi bagi mendapat bantuan berkenaan. 

“Pengumuman awal oleh saya sebelum ini tidak pernah menyatakan sebarang pengecualian bayaran kepada mana-mana penjawat awam mengikut status vaksinasi.

“Ini bagi memastikan bahawa tidak ada penjawat awam atau pesara yang layak menerima bantuan ini daripada tercicir," menurut Perdana Menteri dalam satu kenyataan hari ini.

Bagaimanapun kata Ismail Sabri, terdapat beberapa perkara lain yang terkandung dalam pekeliling tersebut masih terpakai.

Soal vaksinasi sememangnya bukan perkara yang diwajibkan kerajaan namun orang ramai digalakkan untuk melengkapkan dos suntikan imunisasi COVID-19 demi kebaikan semua pihak.

Kerajaan pada 5 April lalu mengumumkan Bantuan Khas Kewangan Aidilfitri 2022 buat penjawat awam dan pesara.

 

Previous Post Next Post